Logo Narodowy Auto Test

17 lat Narodowego Auto Testu pokazuje, jak zmieniliśmy się my i nasza motoryzacja

Pierwsza edycja Narodowego Auto Testu odbyła się w 2005 r. Od tego czasu Auto Świat regularnie pytał polskich kierowców o ich samochody, eksploatację i plany. Przez 17 lat ułożył się z tego fascynujący obraz zmian, jakie zaszły na naszym rynku aut nowych i używanych.

nat_2006

Narodowy Auto Test to kompleksowe internetowe badanie opinii polskich kierowców przeprowadzone przez Auto Świat. Pytamy w nim o praktycznie każdy aspekt motoryzacji. A dzięki ogromnej liczbie osób wypełniających naszą ankietę – za co serdecznie Wam dziękujemy! – otrzymujemy bardzo wiarygodny obraz rynku, gustów i trendów. Na dodatek historia Narodowego Auto Testu sięga 2005 r., jak na dłoni widać więc drogę, jaką przez 17 lat przeszła motoryzacja w Polsce.

Już w 2006 r. otrzymaliśmy prawie 20 tys. ankiet. 15 lat później, w 2021 r., w naszym badaniu opinii wzięło udział ponad 65 tys. osób. To potężna baza danych i jeszcze większa dawka wiedzy. Jak się więc zmieniały nasze gusta i nasze samochody?

Aby to sprawdzić, przeanalizowaliśmy wyniki Narodowego Auto Testu z 2007, 2014 i 2021 r., czyli w 7-letnich odstępach. To mniej więcej tyle, ile trwa cykl produkcyjny modelu samochodu i czas, przez który jeździmy jednym autem, zanim zmienimy je na inne. W takim razie zacznijmy od kategorii pod tytułem...

Najlepiej postrzegane marki samochodów

W 2007 r. polscy kierowcy najlepiej postrzegali Volvo. Kolejne miejsca w Top 10 zajęły: Mercedes, Mitsubishi, BMW, Audi, Honda, Mazda, Toyota, Nissan i Citroen.

Siedem lat później w pierwszej piątce zostały jedynie trzy marki, przy czym Volvo spadło na 5. miejsce, Mercedes na 4., a BMW awansowało z 3. na 2. lokatę. W Top 10 najwyżej ocenianych marek znalazły się więc kolejno: Lexus, BMW, Alfa Romeo, Mercedes, Volvo, Audi, Honda, Mazda, Saab i Citroen.

W 2021 r. Volvo, BMW i Mercedes znowu trafiły do pierwszej piątki, ale żadne z nich nie zajęło pierwszego miejsca. Polscy kierowcy najbardziej zadowoleni byli kolejno z Hond, BMW, Toyot, Mercedesów, Volvo, Kii, Skód, Audi, Fordów oraz VW.

Ile lat mają nasze auta?

A to niespodzianka! Z naszych badań wynika, że park samochodowy w Polsce nam się starzeje. O ile w 2007 r. 25 proc. respondentów deklarowało posiadanie auta w wieku do trzech lat, o tyle w 2021 r. było ich już 18 proc. Jednocześnie odsetek osób jeżdżących ponad 10-letnim samochodem wzrósł w tym czasie z 23 do 50 proc.! Zmalał też udział kierowców z autami w wieku 4-7 lat: z 28 do 20 proc.

Nowy czy używany?

Sukcesywnie rośnie liczba polskich kierowców decydujących się na nowy samochód. W 2010 r. było ich 24 proc., w 2014 r. 26 proc., zaś w 2021 r. – już 29 proc. Z niecierpliwością czekamy, co przyniesie najnowsza edycja Narodowego Auto Testu!

najlepsze auta

Benzyna? Diesel? A może elektryk?

Tu też jest ciekawie. O ile wyraźnie wzrosła liczba polskich kierowców jeżdżących samochodami z silnikiem Diesla (z 26 proc. w 2007 r. do 42 proc. w 2014 r. i 41 proc. w 2021 r.), o tyle już chęć zakupu kolejnego dieslowskiego auta w 2021 r. zadeklarowało jedynie 18 proc. respondentów.

Szybko maleje grono fanów samochodów z instalacją LPG. W 2007 r. auto z takim napędem miał co 5. kierowca, w 2021 r. prawie co 8., zaś w przyszłości chce je kupić zaledwie co 10. respondent Narodowego Auto Testu.

Spada też popularność modeli napędzanych wyłącznie silnikiem benzynowym: z 53 proc. w 2007 r. do 39 proc. w 2014 r. i 42 proc. w 2021 r. W 2007 i 2014 r. nie pytaliśmy przy tym o hybrydy, które przeważnie mają właśnie benzynową jednostkę. Mimo to i tak w 2021 r. samochód z napędem hybrydowym eksploatowało jedynie 3 proc. respondentów. Tyle że dla aż 15 proc. to ma być kolejne auto.

A elektryki? Nie bez powodu mówi się, że pod tym względem jesteśmy w tzw. ogonie Europy. W 2021 r. jeździło nimi jedynie 0,3 proc. polskich kierowców, czyli co 333. respondent. Za to 3 proc. respondentów zapowiada, że taki napęd znajdzie się w ich następnym samochodzie.

nat 2007

Sukces SUV-a, upadek hatchbacka

Jeszcze w 2007 r. hatchbackiem jeździł prawie co drugi respondent Narodowego Auto Testu (48 proc.). W 2011 r. ten odsetek spadł do 39 proc., zaś w 2021 r. – do zaledwie 26 proc. Za to sukces SUV-ów jest ewidentny. W 2007 r. były one jeszcze rzadkością, w 2011 r. SUV-em jeździł co 25. czytelnik Auto Świata, zaś 10 lat później, w 2021 r., już niemal co piąty (18 proc.).

Wzrósł też udział kombi (19 proc. w 2007 r., 22 proc. w 2011 r. i 23 proc. w 2021 r.), spadł sedanów (odpowiednio 24, 22 i 19 proc. w 2021 r.). Wbrew pozorom coraz więcej polskich kierowców jeździ minivanami (5 proc. w 2007 r., 8 proc. w 2011 r. i 7 proc. w 2021 r.).

Gdzie naprawiamy nasze samochody?

Akurat w tym przypadku nasze wybory są praktycznie niezmienne. Zarówno w 2007 r., jak i 2014 r., a także w 2021 r. respondenci Narodowego Auto Testu najczęściej naprawiali swoje samochody w prywatnych warsztatach (odpowiednio 52, 60 i 51 proc.). Drugie miejsce zajęło ASO (31, 25 i 31 proc.), a przeważnie co 7. kierowca wybrał odpowiedź ”sam lub ze znajomym” (14, 13 i 15 proc.) Znacząco spadła za to popularność warsztatów tzw. szybkiej obsługi (3, 2 i tylko 0,6 proc.).

nat 2006

Co szwankuje najczęściej?

Tutaj niespodzianek nie ma. Wyniki Narodowego Auto Testu pokrywają się z obiegową opinią. W 2009, 2014 i 2021 r. w tym niechlubnym rankingu ”wygrywała” elektronika – przy czym między 2009 a 2014 r. odsetek tego typu usterek wzrósł z 21 do aż 42 proc.! W 2021 r. wyniósł on już 12 proc., ale po 6 proc. głosów zebrały odpowiedzi ”pokładowe multimedia lub komputer pokładowy”, ”elementy wyposażenia z zakresu komfortu” i ”elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa”, a to przeważnie też jest szeroko rozumiana elektronika. Razem daje to 30 proc., czyli o 12 pkt. proc. mniej niż w 2014 r.

Rzadziej psuje się za to układ napędowy (spadek z 27 proc. w 2014 r. do 16 proc. w 2021 r.) oraz zawieszenie (17 proc. w 2009 r. i po 9 proc. w 2014 oraz 2021 r.), a także hamulce (odpowiednio 13, 7 i 7 proc.)

Gdzie się ubezpieczasz?

Liderem pozostaje PZU, ale jego udział spada. O ile w 2006 r. w tym towarzystwie polisę miało 38 proc. czytelników Auto Świata, o tyle w 2011 r. już 22, a w 2021 r. 20 proc. ankietowanych. W czołówce są też Warta (10 proc. w 2006 r., 7 proc. w 2011 r. i 11 proc. w 2021 r.), HDI (odpowiednio 8, 6 i 7 proc.), Allianz (8, 9 i 5 proc.), Uniqa (3, 3 i 8 proc.) i Link4 (5, 4 i 8 proc.).

Partner wspierający akcję:
Logo